Kollektivtransport

Agder kollektivtrafikk (AKT) er mobilitetsselskapet på Agder.  AKT eies av Agder fylkeskommune (80 %) og Kristiansand kommune (20 %). AKT har ansvaret for mobilitet på Agder, inkludert lovpålagte skyssoppgaver. Hovedformål er å tilby innbyggerne i Agder et velfungerende kollektivtilbud, med tilhørende informasjonstjenester. Selskapet skal ikke ha overskudd som formål og skal heller ikke utbetale utbytte til eierne. 

Passasjerstatistikk fra AKT

AKTs trafikkområde består av områder med tett befolkning, der kollektivtrafikken har gode forutsetninger for å ta markedsandeler, til områder med lav befolkningstetthet der markedsgrunnlaget for kollektivtrafikk er svakere. 

 

Økonomiske ressurser setter rammer for hvilket mobilitetstilbud AKT har mulighet for å gi.

Et kollektivsystem som holder tritt med befolkningsveksten er avgjørende for at byer skal vokse bærekraftig.

Fornøyd med kollektivtilbudet

Gode tilbud til ungdom i nærområdet er viktig for trivsel og tilhørighet. Hvor fornøyd ungdom er med kollektivtilbudet er noe av det som varierer aller mest mellom steder i Ungdata (Bakken, 2022). Dette viser at kommunene og fylkeskommunene kan gjøre mye for å tilrettelegge for ungdommers trivsel.

 

Offentlig transport, FHUS

Deltakere i folkehelseundersøkelsen i Agder 2023 ble spurt om hvordan de opplever tilgjengeligheten til offentlig transport.

Resultatene viser at 48 prosent svarer at tilgjengeligheten er god eller svært god. Tilsvarende prosentandel i 2019 var 50 prosent. Forskjellene mellom regionene i Agder var svært store og varierte fra 20 til 30 prosent i Lister, Setesdal og Østre Agder til 65 prosent og 55 prosent i Kristiansand og Arendal.

 

Kommunevis varierer resultatene med 58 prosentpoeng mellom kommunene. Kristiansand hadde som nevnt den høyeste andelen med 65 prosent, mens i Bygland, Sirdal, Vegårdshei og Åmli alle hadde en andel på 7 prosent.