Trafikk
Grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge er nullvisjonen - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller livsvarig skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
Fra 2007 til 2022 ser vi en nedgang på ca. 80%.trafikkdrepte i Agder, fra 23 drepte i 2007 til 6 drepte i 2022.
Ulykkesrisikoen er høyere for syklister enn for bilførere, bilpassasjerer og fotgjengere (TØI, 2020), men antall sykkelskader i Norge er usikkert. Svært mange sykkelulykker blir ikke rapportert til politiet, spesielt gjelder det ulykker der bare én sykkel er innblandet.
De siste årene har det vært en kraftig økning i bruk av elektriske sparkesykler, som i flere norske byer har gitt utfordringer knyttet til framkommelighet på fortau og økt antall ulykker.
I perioden 1. april 2019 til 31. mars 2020 behandlet Oslo skadelegevakt over 850 skader knyttet til ulykker med elsparkesykler (Statens vegvesen, 2021). Av disse skjedde 40 prosent i beruset tilstand (mot 8 prosent for andre sykkelskader), og kun 2 prosent av de skadde brukte hjelm (mot 60 prosent for andre sykkelskader). Beregninger anslår at risikoen for å bli skadd i en ulykke med elektrisk sparkesykkel er ti ganger høyere enn med vanlig sykkel (Statens vegvesen, 2021).
På nettsidene til nullvisjonen kan du finne mer statistikk om trafikk og ulykker.
Ulykkesutvikling i Agder